A magical city - JULIA

(Detta skulle publicerats igår)

Jag är totalförälskad i Bangalore.

Dagen började med att vi tog skolbussen till Mallya Aditi där vi mötte alla svenska elever. Vi svenska elever och våra lärare klev sedan på en minibuss som tog oss mot dagens äventyr. Bussresan var lång och väldigt varm men otroligt händelserik och spännande. Efter 2-3 timmar kom vi fram till målet, H&Ms fabrik i Bangalore.

När vi anlände till butiken fick vi ett väldigt varmt välkomnade. Först fick vi varsin rosenbukett, sedan fick vi alla en hinduprick mellan ögonbrynen gjord på krossat rosenblad och till sist kastade dem rosenblad på var och en av oss. Det är en slags välkomstritual dem har här i Indien. Vi fick sedan en oerhört intressant rundtur, vi fick se alla fantastiska skräddare och vi fick se från scratch hur ett plagg blir till. Vi fick inte fotografera inne i fabriken, men en sak är säker. Min bild av ett simpelt klädesplagg från H&M har totalförändrats. Ett klädesplagg vi köper från H&M har skapats och varit i händerna på ett hundratal olika människor, alla med olika uppdrag. En har klippt och mallat och mätt, en har sytt sömmar, en har sytt fickor, en har sytt på knappar, en har kontrollerat att inga synålar fastnat i kläderna, en har stämplat på prislappar osv. Förhållandena i fabriken var mycket bättre än jag förväntat mig. Jag hade faktiskt förväntat mig det värsta, men var väldigt positivt överraskad när vi åkte därifrån. Jag är verkligen tacksam att jag fick besöka fabriken, det var en otroligt speciell upplevelse. Innan vi drog oss tillbaka till stan igen så åt vi lunch med alla sömmerskorna.

Nu ikväll har jag och min värdmamma besökt världens vackraste hindutempel. Det var verkligen en fantastisk upplevelse. Vi lämnade skorna redan i bilen eftersom att man inte bör ha skor på sig i tempel, och sedan vandrade vi barfota upp emot det gigantiska Iskcon Temple. Inte heller här fick man fotografera, men jag ska försöka infoga några bilder på templet från Google. Religion och kultur är två av de saker som fascinerar och intresserar mig mest av allt här i världen. Kvällen i templet var helt enkelt obeskrivlig, precis som mycket annat i den här staden.

Nu på kvällen har jag och Sharvari suttit och diskuterat politik och världen, hon är så otroligt intelligent och allmänbildad och en så intressant människa att diskutera med.

Vi hörs imorgon, kram
Julia

#1 - Anonym

Intressant! Det tänker i vart fall inte jag på när man köper ett HM plagg här i Sverige, att så många händer hjälpts åt att skapa det!

#2 - Anonym

Fantastiska upplevelser som ni får vara med om.😘