Femte dagen, buss och lite till buss - SOFIE
Hej hallo!
 
Börjar få slut på öppningsfraser, godkväll känns lite för formelt. Aja, ni är väl inte så kräsna så jag kan väl säga vad jag vill liksom. 
 
Idag har vi åkt buss, sen satt vi i bilkö och sen åkte vi mer buss. Trafiken  här i Banglore är hemsk. Inte bara det att alla kör som galningar - vår buss vände och körde mot trafiken idag heh- största delen av tiden går det knappt köra alls. Man står mest stilla på samma plats med motorn igång. 
 
Vi skulle ju som sagt på studiebesök has en av HMs fabriker här i Bangalore, bara fabrik inget kontor. Vi möttes vid skolan och jag tror vi åkte därifrån runt 9, kanske halv 10 men vi kom inte fram till fabriken förrän kl 12. Fabriken ligger alltså inte tre timmar bort utan bara på andra sidan staden. Herreguuud vad långsamt vi körde oh herregud vad stor den här staden är. Det går liksom inte beskriva hur mycket bilar och människor som finns och bor här.  
 
Låter kanske inte så jobbigt egentligen, bilkö har ju alla suttit i någon gång. Har ni gjort det i en skolbuss utan AC i 30 graders värme? Nej, inget att rekomendera säger jag bara. Det var trångt, tråkigt och (jag vet inte om jag borde svära här men aja den här situationen kräver det) JÄVLAR vad varmt det var. Det hade nog fungerat bra om man bara hade kört, vi hade alla fönster öppna och då blåser det ganska mycket. Men eftersom vi satt fast i trafiken bara fortsatte solen att gassa samtidgt som vi inte hade någon vind som kunde svalka oss. 
 
Så vi kom fram till fabriken runt 12, helt genomblöta och rätt snurriga från värmen och de på fabriken ger oss först blommor och sen en liten buffé med olika små snacks typ. Asså de var så himla fantastiska! Vi seriöst fick varsin blombukett när vi besöker deras fabrik, brukar ju vara tvärt om.
 
Fabriken var superfin också! Även om den kanske inte ser så trevlig ut från våra svenska ögons perspektiv - jag menar, ingen av oss har någonsin varit i en klädfabrik förut - så tycker jag ändå det var helt okej. Schyssta löner verkar det som, de fick mat på jobbet, städade toaletter, inte smutsigt och det var fint att se så många kvinnor jobba i fabriken. Sandra (Indiska läraren som samordnat nästa hela resan) sa att genom att ge kvinnor jobb och låta dem också bidra till familjens försörjning bidrar man till att respekten för kvinor ökar. Det var verkligen roligt att se!
 
Jag har aldrig heller tänkt på hur mycket jobb det är bakom ett enda klädesplagg. Även om de var snabba och verkade vara väldigt duktiga på sitt jobb så hade jag aldrig kunnat föreställa mig hur många steg det faktiskt är för att tillverka en vanlig tröja. Det var verkligen intressant att se.
 
Efter fabriken (som vi bara stannade i i ungefär 1,5h för vi var tvungna att möta upp våra värdfamiljer igen) åkte vi bussen tillbaka. Det gick snabbare än på vägen dit - men det var lika varmt och fortfarande bilkö. De måste verkligen göra något åt trafikproblemen här. 
 
Nu ikväll  besökte jag, Achintyaa och hennes pappa ett tempel ungefär en halvtimme från där vi bor. Templet hade som två olika delar som  var byggda vid olike tidpunkter men allt var ungefär 1100 år gammalt. Det byggdes ungefär när vikingatiden brukar sägas vara. 
 
Även om templet är så gammalt används det fortfarande och folk kommer dit varje dag för att be och hedra Shiva, guden som just det här templet är tillängnat. Jag gillar att man inte bara stänger ner det och "skyddar" det för att det är så gammalt utan det används fortfarande. 1000 år senare kommer folk fortfarande dit. Det är vackert. 
 
Lite "fun fact" som jag precis fick lära mig: Ni vet det indiska brödet Naan som vi ibland även äter i Sverige? Vi i Sverige brukar kalla det Naan-bröd, men Naan betyder egentligen bröd så när vi säger Naan-bröd säger vi egentligen bröd-bröd. "Kan jag få bröd-brödet?" Och detsamma gäller Chai-te. Chai betyder te så återingen blir "Kan jag få en kopp te-te?". Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. 
 
Imorgon är det skola igen, ser lite fram emot det.  Får snacka mer med Achintyaa och de andra eleverna på skolan, vi har inte setts så mycket nu när vi varit borta på andra saker de två senaste dagarna, och som jag tror jag sagt typ fyra gånger nu, jag gillar verkligen deras skola så jag gillar att bara vara där. 
 
Hörs!
Kram kram Sofie